Primarul Claudiu Buciu, precizări după intrarea Lugojului în carantină pentru 14 zile

După ce lugojenii au reacționat negativ în spațiul public față de decizia autorităților de a carantina Lugojul, în timp ce în cazul altor localități cu o rată de infectare mult mai mare nu s-a luat o astfel de măsură, primarul Claudiu Buciu a transmis un comunicat în care face o serie de precizări legate de carantinarea zonală a municipiului, subliniind faptul că „primăriile nu sunt implicate și nu dețin nicio atribuție legală în luarea deciziilor de carantinare zonală a localităților”.

Totodată, Claudiu Buciu i-a invitat pe politicienii care consideră că ordinul șefului Departamentului pentru Situații de Urgență privind carantinarea Lugojului a fost emis fără respectarea legislației în vigoare să-l conteste în instanță și să nu facă politică într-o situație atât de gravă.

Iată comunicatul transmis de primarul municipiului Lugoj, Claudiu Buciu:

„Dragi Lugojeni,

Având în vedere faptul că în spațiul public se dezbate intens cu privire la cauzele care au dus la emiterea Ordinului numărul 4660046 din 20 noiembrie 2020 al Șefului DSU privind instituirea carantinei zonale pentru Municipiul Lugoj,

Ținând cont de faptul că rolul meu, din funcția de Primar al Municipiului Lugoj, în astfel de situații, este acela de a susține orice decizie care este luată de specialiști pentru binele cetățenilor, indiferent de “costul electoral” al susținerii unei astfel de decizii, 

Consider întemeiat și necesar să fac următoarele precizări:

  1. primăriile nu sunt implicate și nu dețin nicio atribuție legală în luarea deciziilor de carantinare zonală a localităților.
  2. conform Articolului 12, Aliniatul 1 din Legea 136 din 18 iulie 2020 (republicată): “Carantina zonală se instituie prin Ordin al Șefului Departamentului pentru Situații de Urgență sau a persoanei desemnate de acesta, în baza hotărârii Comitetului Județean pentru Situații de Urgență, la propunerea Direcției de Sănătate Publică teritoriale și cu avizul Institutului Național de Sănătate Publică.”
  3. conform Aliniatului 3 al aceluiași articol „măsurile prevăzute se instituie, atunci când, în baza evaluării, se constată că riscul răspândirii comunitare nu poate fi controlat prin alte metode, iar procentul persoanelor infectate este peste pragul stabilit de Institutul Național de Sănătate Publică.”
  4. prin Ordinul 1309 din 21 iulie 2020 al Ministrului Sănătății privind modalitatea de aplicare a măsurilor de prevenire și limitare a îmbolnavirilor cu SARS-COV-2, au fost stabilite criteriile utilizate în evaluarea riscului epidemiologic de îmbolnavire cu virusul SARS-COV-2, în vederea instituirii carantinei zonale. Acestea sunt, pe de o parte criterii pentru declanșarea analizei amănunțite în vederea propunerii deciziei de carantinare zonală, iar pe de altă parte, criterii adiționale pentru luarea deciziei de carantinare. Iată care sunt criteriile din prima categorie: a) trend crescător în ultimele 14 zile; b) rata de infectare peste nivelul de alertă (3/1000); c) ponderea majoritară a cazurilor în cadrul comunității față de focarele înregistrate în comunități închise; d) ponderea populației în vârstă de 65 de ani și peste; e) personal insuficient pentru desfășurarea anchetelor epidemiologice, în raport cu numărul de cazuri confirmate; f) personal sanitar in/suficient în spitalele care asigură asistența medicală pacienților suspecți/confirmați cu COVID-19, dotare insuficientă cu echipamente personale de protecție; g) gradul de ocupare al paturilor, atât pe secțiile COVID-19, cât și pe secțiile ATI să fie mai mare de 90%; h) populația din zona afectată nu este compliantă la regimul de izolare la domiciliu pentru 14 zile în urma unui contact apropiat cu un caz confirmat sau cazuri confirmate izolate la domiciliu. Iată și criteriile adiționale (prin care se asigură existența infrastructurii locale care permite satisfacerea nevoilor de bază ale populației din zona ce urmează să fie carantinată): a) existența medicilor de familie pe raza localității; b) existența unei unități comerciale; c) existența unei farmacii; d) dacă localitatea este traversată de un drum județean/național; e) dacă există suficiente resurse umane în cadrul poliției locale sau pot fi mobilizate alte resurse umane pentru asigurarea monitorizării zilnice a respectării regimului de izolare la domiciliu; f) evaluarea spitalului care asigură asistența medicală pacienților suspecți/confirmați COVID-19 din pdv al gradului de ocupare, a situației stocului de medicamente, a numărului de personal medical.
  5. tot conform legii, ordinele Sefului DSU pot fi contestate în instanță. Așadar, dacă anumiți politicieni consideră că acest ordin a fost emis fără respectarea legislației în vigoare, îi invit să-l conteste în instanță și nu să facă politică într-o situație atât de gravă.    

Nu cunosc datele exacte pe baza cărora s-au făcut evaluările în mod concret, însă țin să vă prezint pe scurt situația în care ne aflăm, din perspectiva elementelor care îmi sunt cunoscute în acest moment și la care sunt îndreptățit să am acces în mod legal.

Rata de infectare a crescut în mod constant în ultimele 14 zile, atingând chiar pragul de 7/1000.

În Lugoj există în prezent 7 focare în supraveghere: Centrul de Recuperare și Reabilitare Neuropsihiatrică pentru Copii – Lugoj (40 de cazuri, din care 16 copii); Centrul de Recuperare și Reabilitare Neuropsihiatrică nr. 1 – Lugoj (118 cazuri); Clubul Sportiv Municipal – Lugoj (13 cazuri); Primăria Municipiului Lugoj (14 cazuri); Serviciul de Ambulanță – Lugoj (8 cazuri); o întreprindere (18 cazuri) și o casă de persoane vârstnice (25 de cazuri), numărul de cazuri de persoane infectate fiind mult mai mare pe raza Municipiului Lugoj, fapt ce confirmă că suntem în prezența unei transmiteri comunitare.

Spitalul și-a atins capacitatea maximă, atât în ceea ce privește numărul de locuri ocupate în secția ATI, cât și numărul de locuri pe alte secții în care sunt îngrijiți pacienții suspecți/confirmați, ieri fiind nevoie să transferăm doi pacienți la spitale din Timișoara. În plus, instalația de oxigen a spitalului face față cu greu numărului mare de pacienți. Îngrijorător este și faptul că tot mai multe spitale din Țară rămân fără locuri libere și sunt în imposibilitate de a mai interna pacienți.

Am făcut apel la dvs. să respectam toate măsurile de protecție și distanțare socială, tocmai pentru a frâna creșterea galopantă a ratei de infectare. Marea majoritate a Lugojenilor respectă toate măsurile însă, cu toate acestea, rata de infectare a atins pragul neverosimil de 7/1000. A merge mai departe în același ritm de creștere ar fi catastrofal pentru noi și mai ales pentru noii infectați, care ar putea ajunge în situația de a nu mai avea unde să fie internați. Eforturile depuse de personalul medical din spital sunt deja la limita posibilităților umane, fapt pentru care orice creștere a volumului de muncă duce la o suprasolicitare ce poate afecta calitatea normală a actului medical.

Țin să subliniez faptul că instituirea stării de carantină zonală nu restrânge atât de drastic libertatea de mișcare și posibilitatea de contact încât să garanteze 100% scăderea ratei de infectare. Astfel, în continuare, totul depinde de noi. Vom reuși să scădem această rată doar dacă vom ține cont de toate măsurile dispuse până în prezent.

Vă mulțumesc!”

Un comentariu la „Primarul Claudiu Buciu, precizări după intrarea Lugojului în carantină pentru 14 zile

  • 22 noiembrie 2020 la 7:59
    Permalink

    Ce specialiști ai buciulică, în orașe cu primar de la pnl, se propagă dezastre calamități covidul ca să susțină guvernul bețivului de Orban.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.