Primarul Călin Dobra: „Vistieria Lugojului rămâne goală pentru următorii 8 – 9 ani”

Primarul municipiului Lugoj, Călin Dobra, a făcut, în cadrul unei conferințe de presă, o radiografie a situației financiare în care se află municipalitatea lugojeană.

Cu acest prilej, noul primar al Lugojului a anunțat că pentru cele 34 de proiecte cu finanțare europeană, care au termen de implementare anul 2026, cheltuielile neeligibile, care trebuie acoperite din bugetul local, se ridică la suma de 150 de milioane de lei, dar, în acest moment, Primăria dispune doar de un excedent bugetar de 54 de milioane de lei și de un credit în valoare de 72 de milioane de lei.

„Ne aflăm într-o situație destul de dezastruoasă și o gestionare a fondurilor cu finanțare externă foarte precară și lipsită total de o previziune pe termen lung. La nivelul administrației locale, din păcate, serviciile de specialitate din cadrul Primăriei nu au avut niciun dialog până în acest moment. Asta a fost prima mea misiune, de când am preluat fotoliul de primar, de a-i pune la masă pe toți cei care au responsabilitate în acest sens, ceea ce nu s-a întâmplat până în acest moment. Din păcate, s-a lucrat foarte mult cu consultanți externi. Nu contest expertiza acestor consultanți, dar contest un aspect foarte delicat: lipsa de implicare a specialiștilor din cadrul aparatului de specialitate al primarului, în ceea ce înseamnă atragerea de fonduri europene. Ca și priorități, ne vom axa pe infrastructura școlară și infrastructura în domeniul sănătății. Chiar dacă sunt prezentate proiecte pe fonduri europene pe tematica infrastructurii educaționale, situațiile din spatele acestor proiecte sunt extraordinar de delicate. Lăsând deoparte proiectul noului spital, care și acesta este într-o situație delicată, ca valoare totală avem suma de 475 de milioane de lei ca proiecte atrase pe fonduri europene. Din această sumă, 295 de milioane de lei sunt finanțările externe, iar 150 de milioane de lei este suma care trebuie acoperită din bugetul local pentru cheltuielile neeligibile. La acest moment, Primăria dispune de un excedent bugetar de 54 de milioane de lei și un credit semnat, în valoare de 72 de milioane de lei. Deci, la momentul acesta, efectiv Primăria poate să acopere aproximativ 120 de milioane de lei din cheltuielile de 150 milioane lei pentru proiectele care se află în diferite stadii, fie că sunt cu finanțare semnate sau în derulare. Iar o sumă de 3,5 milioane de lei a fost semnată pentru consultanța acestor proiecte, din care suma de 2 milioane de lei a fost deja plătită. Deci, cele 34 de proiecte pe fonduri europene, care au și un termen foarte rapid de implementare – anul 2026, au nevoie de 150 de milioane de lei din bugetul local”, a spus Dobra.

Primarul Lugojului a mai menționat că municipalitatea a ajuns, în acest moment, la un grad de îndatorare foarte mare, având trei credite contractate.

„Primăria a ajuns la un grad de îndatorare foarte mare, ținând cont că avem trei credite semnate. Un credit din 2007, cu termen de finalizare 2032 și cu o rată anuală de 1,9 milioane de lei, un credit semnat în 2014, cu termen de finalizare 2027 și cu o rată anuală de 1,1 milioane de lei, precum și un credit contractat în decembrie 2023, în valoare de 72 de milioane de lei, care intră cu rată de rambursare din 2026 și cu o valoare a ratei anuale de 8 milioane de lei. Începând cu anul 2026, Primăria Municipiului Lugoj va avea o rată a celor trei credite de 11 milioane de lei anual, iar din anul 2028, după ce expiră un credit, vom coborî la o rată anuală de 9 milioane de lei. Astfel, dintr-un calcul făcut de specialiștii din domeniul economic, vistieria Lugojului rămâne goală pentru următorii 8 – 9 ani și nu vom putea să identificăm alte proiecte pe care am dori să le punem în practică, decât cele care au fost deja contractate”, a precizat Călin Dobra.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.