119 – număr unic gratuit pentru semnalarea cazurilor de abuz, exploatare, neglijare a copilului
Pentru sesizarea tuturor situaţiilor în care sănătatea şi siguranţa unui copil este pusă în pericol, Guvernul României a lansat, din 5 ianuarie 2022, numărul unic gratuit pentru copii – 119, destinat semnalării cazurilor de abuz, exploatare, neglijare a copilului. Proiectul este parte integrantă a Programului Național de Suport al Guvernului pentru copii, în contextul pandemiei de COVID 19 – DIN GRIJĂ PENTRU COPII, adoptat prin OUG. nr. 105/2021.
Astfel, la nivelul DGASPC Timiș este funcțional, începând din 5 ianuarie 2022, numărul unic 119, la care poate suna, 24/24 ore, orice persoană care are cunoștință despre un copil aflat într-o situație dificilă: copii aflați în situații de risc, abuz, neglijare, exploatare, părinți, vecini, cunoscuți, cadre didactice, practic orice cetățean care cunoaște un caz al unui copil aflat în dificultate sau pericol.
La nivelul DGASPC Timiș există o echipă specializată care răspunde la acest număr de telefon și care utilizează o platformă digitală integrată, interconectată cu numărul 112.
Fiecare apel este preluat și gestionat pe baza unor proceduri specifice, apelurile fiind transferate, în funcție de problematică, către echipele mobile de intervenție specializată din cadrul Direcției, formate din specialiști în protecția copilului, care intervin în timp real, la orice oră a zilei, pentru a rezolva fiecare caz sesizat.
În situațiile de risc imediat la adresa vieții copilului, numărul 119 este interconectat cu numărul unic de urgență 112, care preia cazurile în regim special, iar în situațiile în care copiii au nevoie de suport psiho-emoțional, ei sunt puși în legătură cu echipa de psihologi, care va face o primă evaluare a cazului, oferind copilului consiliere și, în funcție de situație, va propune includerea lui, eventual și a familiei, într-un program de consiliere psihologică.
Centrul unde funcționează numărul unic 119 beneficiază de susținere logistică din partea STS, fiind dotat cu tot echipamentul necesar pentru buna gestionare a activității, iar Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopție a elaborat procedurile interne de gestionare a apelurilor.