Comunicare, colaborare şi creativitate în Şcoala Secolului XXI. Elevii de la Brediceanu, în Ungaria

Pentru elevii Liceului Teoretic “Coriolan Brediceanu” din Lugoj, luna februarie a adus cu ea activităţi de predare – învăţare – formare desfăşurate sub egida programului Erasmus+ al Uniunii Europene.

De data aceasta, şase elevi şi două profesoare ale Liceului Teoretic “Coriolan Brediceanu” s-au deplasat la şcoala parteneră, “Türr István” Gimnázium din Pápa, Ungaria, unde a avut loc cea de a patra întâlnire în cadrul proiectului „School 21, Digitally and Socially Yours”, în perioada 18 – 22 februarie.  Proiectul este finanţat de Uniunea Europeană prin programul Erasmus+, acţiunea-cheie 2: Cooperare pentru inovare şi schimb de bune practici, domeniul Parteneriate strategice pentru educaţie.

Împreună cu elevii din şcoala gazdă şi din şcolile partenere din Germania, Republica Cehă şi Polonia, liceeni lugojeni au exersat voluntariatul în varianta lui cea mai frumoasă: au participat la activităţi recreative alături de copiii cu nevoi speciale, au confecţionat  obiecte artizanale ce urmează să fie puse în vânzare în folosul acestora, au participat la activităţi artistice şi sportive alături de elevii cu deficienţe fizice şi mentale care învaţă într-o şcoală ajutătoare şi au plimbat câinii care îşi aşteaptă stăpân în adăpostul de animale din Gyor,  după ce mai întâi au fost instruiţi în arta de a înţelege semnalele şi nevoile animalelor de lângă noi de către o dresoare profesionistă. O după amiază întreagă a fost dedicată vizitei la sediul serviciului de pompieri voluntari din Papa, unde liceenii europeni au învăţat despre istoria acestei instituţii, modul său de organizare, felul în care poate fi contactată la nevoie, despre tipul şi alcătuirea maşinilor de pompieri aflate în uz, au urmărit o demonstraţie de echipare şi pregătire de intervenţie, dar au avut şi ocazia să încerce costumul complet al unui pompier în acţiune.

Călătoria în capitala Ungariei, Budapesta, a implicat vizitarea „Expoziţiei Invizibile”, o experienţă interactivă cu persoanele nevăzătoare şi încercarea de a simula condiţiile în care o asemenea persoană trăieşte şi munceşte. Tot acolo, elevii din cele cinci şcoli partenere au avut ocazia de a lua masa de prânz într-un restaurant în care angajaţii au uşoare deficienţe psihice, dar şi de a vizita obiective culturale şi turistice. Unul dintre cele mai impresionante a fost „Pantofii de pe faleza Dunării”, monument dedicat evreilor împuşcaţi în timpul celui de al doilea război mondial.

Activităţile de învăţare au mai cuprins şi participarea, în echipe transnaţionale, la realizarea unor documentări şi prezentări pe teme date, dar şi activităţi desfăşurate pe platforma eTwinning, care găzduieşte spaţiul virtual al proiectului. Elevii liceului Brediceanu au impresionat prin complexitatea materialului pregătit cu ocazia documentării la asociaţia Free Amely.

Un alt moment apreciat al săptămânii petrecute în Ungaria a fost vizita la muzeul dedicat vopsirii pânzei printr-un procedeu tradiţional, care a cuprins şi un atelier în care elevii şi-au pus în valoare creativitatea în decorarea cea mai inspirată a unui tricou.

Activităţile alături de partenerii europeni sunt benefice pentru liceenii noştri pentru că le dezvoltă fără efort competenţele secolului XXI: comunicarea într-o limbă străină, colaborarea, creativitatea, gândirea critică. Datorită temei proiectului şi a activităţilor desfăşurate pe parcursul acestei săptămâni, elevii de la Brediceanu au devenit mai sensibili la nevoile semenilor lor, şi-au adus contribuţia la ameliorarea situaţiei acestora şi au realizat că fiecare dintre noi îşi trasează singur limitele în care se poate desfăşura.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.